Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wereldburger met Ketchup geeft leraren en schooldirecties praktische suggesties voor burgerschapsonderwijs. Het boek biedt een wereld aan invalshoeken voor lessen en materialen. Maar ook aan strategieën om wereldburgerschap te verankeren in een school. Leraren met verschillende achtergronden vertellen in het boek hoe zij dat aanpakken. Ook andere deskundigen komen aan het woord over onderwijs en wereldburgerschap.
interculturele communicatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- didactiek --- Mondiale vorming ; basisonderwijs --- Burgerschap --- Diversiteit --- Basisonderwijs --- 474.6 --- Intercultureel onderwijs --- PXL-Education 2013 --- mondiale vorming --- basisonderwijs --- secundair onderwijs
Choose an application
Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.
Projectonderwijs ; secundair onderwijs --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O444 --- burgerschap --- Democratie --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: groepswerk, projectwerk --- 301.18 --- 374 --- PXL-Education 2016 --- wereldbugerschap --- onderwijs en maatschappij --- vluchtelingen --- secundair onderwijs --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- migranten
Choose an application
Hebben jongeren interesse in politiek? Welk beeld hebben zij van een 'goede burger'? En hanteert de jeugd van vandaag écht een ander waardepatroon dan dat van hun ouders, zoals soms wordt beweerd? Scholen leveren inspanningen door lessen burgerschapsvorming te organiseren of met hun leerlingen een bezoek te brengen aan het parlement. Maar wat zijn de effecten van deze inspanningen? De hamvraag is natuurlijk welke rol scholen kunnen spelen bij het opvoeden tot burgerzin. En wat blijkt? Lessen burgerschapsvorming en kleine projecten zoals 'Kranten in de Klas' kunnen de politieke interesse van jongeren daadwerkelijk aanwakkeren. Scholen die maatschappelijke problemen en politieke thema's niet ontwijken in hun lessen, stimuleren hun leerlingen meer tot kritisch engagement. Maar het is vooral de democratische organisatie van de school zélf die ervoor kan zorgen dat jongeren (al dan niet politieke) engagementen willen opnemen in de samenleving. Participatie zorgt immers voor een positief klas- en schoolklimaat, geeft jongeren het gevoel dat hun mening er echt toedoet en zorgt voor meer vertrouwen. In heel Europa groeit de bezorgdheid over de toekomst van het democratisch politiek systeem. De kloof tussen burgers en politiek wordt alsmaar groter, in landen zonder kiesplicht daalt de opkomst bij verkiezingen, de betrokkenheid van de burgers bij het beleid lijkt af te nemen? Met deze bezorgdheid groeit uiteraard de aandacht voor de politieke socialisatie van jongeren. Want het zijn de jongeren van vandaag die de democratie van morgen zullen vormgeven. Dit boek toont overtuigend aan dat scholen en leerkrachten hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Een boek vol kritische vragen en inzichten rond burgerschapsvorming in het onderwijs. Inspirerend en stimulerend voor scholen en al wie bekommerd is om de democratie van morgen.
#PBIB:+108.42 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:324H60 --- 200 Politiek --- Burgerschap --- burgerzin --- jongeren --- politiek --- 330 --- België --- burgerschap --- jeugd --- onderwijs --- 450.2 --- 450.4 --- 478.1 --- 485.62 --- Burgerzin --- Jeugd(Jongeren) --- Jongeren --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Politiek --- School --- Waardevorming --- jeugdigen --- schoolmanagement --- vrijwilligerswerk --- 451.2 --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- 456.6 --- politiek en onderwijs --- 456.8 --- Jeugd --- Politieke vorming --- Vlaanderen --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- Burgerschap ; onderwijs --- politieke jeugdvorming --- politieke opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Politieke socialisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijskunde --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Maatschappijleer --- Organisatie - Management --- 374.3 --- 37.03 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics of secundary education --- politieke participatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- dagbladpers --- Jongeren en politiek ; Vlaanderen --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- Civics --- Study and teaching --- Belgium --- Democratie --- Management --- Beleid --- Maatschappij --- Film --- Media --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere
Choose an application
Dit boek gaat uitvoerig in op de mogelijkheden en achtergronden van burgerschapsvorming in het basisonderwijs. Er wordt aandacht besteed aan verschillende aspecten van burgerschapsvorming: de schoolcultuur, de schoolorganisatie, het pedagogisch klimaat, de lesinhoud, de beeldvormers of de schoolomgeving. In vijf hoofdstukken bespreekt de auteur de praktische mogelijkheden van burgerschap, toegelicht met voorbeelden. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een korte vragenlijst die de lezer kan gebruiken om na te gaan wat er binnen de school al aan burgerschapsvorming wordt gedaan.
maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- Personality development --- burgerschap --- burgerschapsvorming --- burgerzin --- sociale opvoeding --- waardevorming --- 474.9 --- basisonderwijs --- didactiek --- 478.1 --- Lager onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Rechten van het kind(Kinderrechten) --- Schoolcultuur --- Sociale opvoeding --- Waardevorming --- 456.8 --- 474.23 --- Burgerschap --- Dewey, John --- Diversiteit --- Freinet, Célestin --- Korczak, Janusz --- Ligthart, Jan --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Pedagogisch klimaat --- Rechten van het kind --- Samenleving --- School --- Schoolomgeving --- 478.9 --- 083150.jpg --- Burgerschapsvorming: basisonderwijs: didactiek --- didactiek basisonderwijs - overige onderwerpen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Vormingsgebieden --- Didactische principes --- Democratische opvoeding --- Democratie --- Basisonderwijs --- Media
Choose an application
Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk ‘het publieke’, werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009. Uit de verschillende in deze bundel opgenomen bijdragen blijkt enerzijds duidelijk dat de notie van ‘het publieke’ een krachtdadig instrument is om de reductie van het pedagogisch denken en handelen tot een verzameling van eenvoudig toe te passen technieken in vraag te stellen. Anderzijds tonen de verschillende bijdragen ook dat we niet kunnen spreken over hét publieke, maar dat er eerder sprake is van een continuüm van perspectieven waarbij het publieke nu eens gelijkgesteld wordt aan de publieke ruimte waarbinnen jongeren voorbereid moeten worden op het leven in de samenleving en dan weer verduidelijkt wordt als die ruimte waarbinnen bepaalde maatschappelijke structuren en denkpatronen bevraagd en ontmoetingen met het andere mogelijk worden. Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk 'het publieke', werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009.
Educational sciences --- pedagogiek --- Education --- Philosophy --- Academic collection --- burgerschap --- onderwijs --- opvoeding --- 430.4 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- lichamelijke opvoeding --- 432 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- 111764.jpg --- Onderwijsvisie --- 691 --- Verzamelde opstellen --- Theoretische opvoedkunde --- Pedagogie en didactiek --- Conferences - Meetings
Choose an application
Dit boek voert een pleidooi voor emancipatie en empowerment. Maatschappelijke discussies over gevoelige thema's verzanden vaak in gepolariseerde situaties. Gunter Bombaerts vertrekt evenwel van de positieve boodschap dat er altijd en overal een mogelijkheid is om kracht en macht op te bouwen. Samen met de betrokken actoren kun je immers een groep creëren op zo'n manier dat de uitdagingen hanteerbaar worden en de tegenstellingen kleiner. Dit kan bijvoorbeeld door de groep anders samen te stellen, de cultuur van de groep te veranderen of de betekenissen die de groep gebruikt aan te passen. Dit inzicht wordt toegepast binnen emancipatie en empowerment en concreet geïllustreerd vanuit vier situaties: kinderen in armoede in de jeugdbeweging, 50-plussers op de werkvloer, inspraak in beslissingen over kernafval en het hoofddoekendebat op school. Voor elk van de vier voorbeelden wordt een centrale stelling uitgewerkt als illustratie van de theorie. Jeugdbewegingen kunnen emancipatorisch zijn, maar dit is erg precair en daarom moeten ze realistisch zijn over wat ze doen en kunnen. Arbeid kan voor alle 50-plussers empowerend zijn als de arbeidsmarkt durft in te zetten op de krachten van deze groep die ontgrijst en steeds vitaler wordt. Burgerparticipatie over kernafval kan emancipatorisch zijn met kritische tegenexpertise en een procesbegeleider. Als jongeren de ruimte krijgen om via een hoofddoek hun meervoudige identiteit vorm te geven, kunnen zij mogelijk een antwoord bieden op de breed verspreide vrees voor moslimextremisme.
Emancipatie. --- Maatschappijkritiek. --- methoden van het sociaal werk --- sociale participatie --- emancipatie --- empowerment --- Social welfare methods --- PBIB --- 309 --- burgerschap --- participatie --- samenleving --- 316.6 --- Emancipatie --- Empowerment --- Samenleving --- Armoede --- Ongelijkheid --- Veranderingen --- kinderarmoede --- Maatschappelijk welzijn - Maatschappijkritiek; algemeen --- PXL-Social Work 2016 --- maatschappelijk welzijn --- maatschappijkritiek --- Maatschappijkritiek
Choose an application
De economische crisis lijkt wat geluwd. Maar wellicht is die huidige luwte stilte voor de storm. Die nieuwe storm kondigt zich wereldwijd aan, de gevolgen zullen ecologisch, sociaal en economisch zijn en de grootste slachtoffers worden opnieuw zij die onderaan de ladder staan. Omdat de politiek het nog altijd laat afweten zullen burgers en sociale bewegingen het tij moeten keren. Of en hoe het sociaal werk daarbij kan inhaken op een beweging voor een grondige verandering van de samenleving in de richting van rechtvaardige duurzaamheid, is het thema van dit boek. Welke sociale praktijken getuigen van een nieuw denken over mens, samenleving en wereld? En hoe wijzen nieuwe burgerinitiatieven, zoals repair-cafés, geefwinkels, gemeenschapsmunten en commons in het bijzonder, de weg naar een economie voor het gemeenschappelijk welzijn van allen? Daarbij is er veerkracht nodig om te kunnen veranderen, maar is het burgerschap wat ons drijft en richting geeft.
Sociaal werk --- Toekomst. --- Community organization --- sociaal werk --- Opbouwwerk --- Sociale economie --- Ecologie --- Armoede --- Transitiebeweging --- Community development [Urban ] --- Culture and society --- Sustainable development --- Social aspects --- burgerschap --- Burgerschap --- Sociaal Werk --- Samenleving : sociologie --- Veerkracht --- 361.3 --- 301.18 --- PXL-Social Work 2015 --- maatschappelijk werk --- sociale economie --- Burgerinitiatief --- Duurzaamheid --- Samenleving --- Transitie --- Veerkracht (fysica) --- Gezondheidszorg --- Druktechniek --- Bouwsector --- Stadsvernieuwing --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Service social. --- Citoyenneté. --- Biens communs. --- Monnaie complémentaire. --- 614.7 --- 577.4 --- milieu - leefmilieu - milieubeleid (zie ook 712) - duurzame ontwikkeling --- ecologie
Choose an application
Het boek is de neerslag van een ethische reflectiegroep rond de fundamentele maatschappelijke rechten van personen met een handicap. Praktijkmensen en theoretici toetsen hun bevindingen en gaan een kritische dialoog aan over basiswaarden, normatieve kaders en implicaties voor een inclusief burgerschapsbeleid
Burgerschap --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Gehandicapten ; integratie --- sociale ongelijkheid --- 301.17 --- Inclusieve samenleving. --- Law --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- burgerschap --- personen met een beperking --- mensenrechten --- Citizen participation --- People with disabilities --- Civil rights --- Moral and ethical aspects --- PXL-Healthcare 2014 --- sociale ethiek --- burgerrechten --- samenleving --- fysiek gehandicapten --- geestelijk gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Rechten --- Ethiek --- Beleid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Analyse --- Evaluatie --- Digitale kloof --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Ondersteuning --- Samenleving --- Man --- Oudere --- Gemeenschap --- Leerling --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap
Burgerschap --- 478.9 --- burgerschap --- leerlijn --- samenleven --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- didactische werkvormen --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:324H60 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Politieke socialisatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Democratische opvoeding --- Gemeenschapsonderwijs --- Onderwijsbeleid --- 21th century skills --- Maatschappelijke vorming --- Samenleving --- Didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- Kritisch denken --- Curriculumontwikkeling --- Burgerschapseducatie --- Didactiek --- Didactic strategies --- maatschappijleer --- Multicultural education --- didactiek --- filosoferen --- waardevorming --- duurzaam samenleven --- 21st century skills --- Didactische werkvorm --- Nederland --- Kust --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Maatschappij en onderwijs --- Burgerzin ; onderwijs
Choose an application
Dit praktijkboek reikt concrete handvatten aan voor praktijkwerkers die de buurtnetwerken (= de sociale netwerken in de eigen woonomgeving) van sociaal geïsoleerde ouderen willen versterken. Onder deze brede omschrijving kunnen veel initiatieven schuilgaan. De grote gemeenschappelijke deler van deze initiatieven is het streven naar het bevorderen van onderlinge, wederzijdse steun in een straat, wijk, buurt of dorp onder sociaal geïsoleerde ouderen en andere buurtbewoners. Het gaat dus niet om vrijwilligerswerk waarbij het zorgen voor sociaal geïsoleerde ouderen de doelstelling is, maar om het stimuleren van wederzijdse steun in een straat, wijk, dorp of stad. De doelstelling is sociaal geïsoleerde ouderen uit hun isolement te halen of te voorkomen dat ze in structureel isolement belanden. Dit door in te zetten op wat de ouderen graag doen en ze te betrekken in buurtnetwerken waar mensen elkaar steunen op verschillende vlakken. Van eens boodschappen doen, een broek verstellen, samen een wandeling maken, samen een spelnamiddag organiseren tot elkaar een luisterend oor bieden.
Age group sociology --- Social policy and particular groups --- PXL-Social Work 2016 --- ouderenzorg --- buurtwerk --- Opbouwwerk --- Steden en gemeenten --- Bejaarden --- Burgerschap --- Vrijwilligers --- Maatschappij --- Samenleving --- Ouderen --- Buurtwerk --- Sociale netwerken --- Ouderenzorg --- Personenzorg --- Voeding-Verzorging --- Sociology of social care --- bejaarden --- Wonen ; ouderen --- Ouderen ; zelfredzaamheid --- Oudere --- Vrijwilliger --- Sociaal netwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Verzorging-Voeding --- Geriatrics --- sociale netwerken --- buurtnetwerken --- sociale isolatie --- gerontagogie --- preventiewerking (mensen)
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|